Helt siden LIN ble grunnlagt, har brukernes stemmer vært en avgjørende del av vårt arbeid. Gjennom vår historie har LIN sine brukere bidratt med verdifulle ideer til aktiviteter og kurs, og delt viktige perspektiver på innvandreropplevelsen i Norge. LIN har alltid lagt vekt på å forstå og imøtekomme brukernes behov. Møt Noreen Sagina Mudaki Hol, et medlem av LINs brukerutvalg, som vil dele hvordan de aktivt arbeider for å møte innvandrerbefolkningens behov.

Møt Noreen, medlem av brukerutvalget.

Noreen, kan du fortelle meg hva LIN sitt brukerutvalget er og hva dere gjør?

- Vi er en gruppe på fem personer som representerer LIN sine brukere. Vi foreslår og gir innspill til LIN om hvordan vi kan hjelpe, ikke bare de som er kjent med LIN fra før, men alle innvandrere som bor i Norge. Vi har forskjellige erfaringer fra LIN fordi vi alle har deltatt på kurs eller aktiviteter gjennom LIN, og kjenner derfor organisasjonen på ulike måter.  

Hvorfor ønsket du å være med i brukerutvalget og hva er det som motiverer deg til å bidra?

- Jeg var på brobyggerkurs da jeg bare hadde vært to måneder i Norge. Det har hjulpet meg veldig mye fordi jeg gjennom kurset fikk et nettverk, som er både venner og bekjente nå. Det å kunne delta på dette kurset var veldig nyttig for meg, fordi jeg hadde ingen informasjon om forskjellige temaer i samfunnet. Gjennom dette kurset lærte jeg mye om blant annet NAV, barnehage og det norske helsesystemet. Jeg fikk mye informasjon og innsikt i det norske samfunnet som jeg ønsker at andre også skal få tilgang til. Til slutt vil jeg si at jeg har sett LIN spille en viktig rolle i det norske samfunnet generelt. Derfor er jeg her for å delta aktivt. 

Hvorfor er du med i brukerutvalget?

- Det er spesielt fordi jeg synes at det er veldig nyttig, ikke bare for innvandrere, men for alle som bor i Norge generelt. Vi gir innspill eller foreslår temaer som blir tatt seriøst. LIN jobber tett med samarbeidspartnere og med politikere, og vi ser at vi får resultater på ting vi gir innspill på.  

Vil du si litt om hva dere har jobbet med så langt, og hvordan har dere påvirket LIN?

- Vi har sendt mange forskjellige innspill til LIN. Vi har sett at LIN jobber tett med politikere og våre samarbeidspartnere for å nå målene. I fjor hadde LIN en panelsamtale om migrasjonshelse på Arendalsuka. Det er fremdeles en lang vei å gå og mange opplever utfordringer med helsesystemet. Det er overraskende at folk opplever det i Norge nå i dag, så vi håper at vi kan fortsette å hjelpe og samtidig være med for å skape denne forandringen som vi gjerne vil ha. 

Det er jo en lang kamp, noen av disse tingene. Du sa at dere gir mye innspill til LIN, som LIN gir videre til politikere. Hvilke temaer har dere gitt innspill om?

- Det første var kvinnehelse og migrasjonshelse. Vi har sett at det ikke bare er innvandrere som opplever diskriminering og å ikke bli hørt når de er hos legen. Det gjelder alle, både nordmenn og innvandrere. Derfor har det vært spesielt å kunne jobbe tett med dette temaet. Vi har sett at LIN blir tatt seriøst av politikerne og andre innbyggere i Norge. De får en bedre forståelse av situasjonen og våre perspektiver.

Vi har også gitt innspill om rasisme. Det er mange folk som opplever rasisme i Norge. Selv om det ikke er synlig, så skjer det ofte. Vi har også gitt innspill om diskriminering i arbeidslivet. Vi vet at det kan være vanskelig for alle å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Det er alvorlig at det er så mange innvandrere som sliter med å komme seg inn i arbeid, selv om mange har mye erfaring og utdannelse. Man kan ha bachelorgrad eller mastergrad, men får ikke mulighet til å komme seg i jobb. Derfor er det uforståelig for meg å vite hva vi kan gjøre for å endre dette.

I tillegg har brukerutvalget kommet med innspill til barnefattigdom, inflasjon og forslag til hvordan NAV kan forbedre dialog med innvandrerbefolkningen.  

LIN sitt brukerutvalg.

Hvordan jobber dere for å beskytte interessene og behovene til brukere av LIN?

- Vi er åpne for innspill, og vi vil gjerne også lytte til flere, så vi er åpne hvis det er noen folk ønsker å foreslå til oss, og vi tar innspillene videre. 

Hvordan kan brukere av LIN komme i kontakt med dere, hvis de har spørsmål, ideer eller innspill?

- Vår kontaktinformasjon står på nettsiden til LIN. Vi har både telefon og e-post som folk kan kontakte oss. 

Har du noen spesielle historier eller erfaringer fra ditt engasjement hos LIN som du ønsker å dele med LINs brukere?

- Da jeg begynte i LIN hadde jeg bare vært to måneder i Norge, så jeg var helt ny og visste lite om Norge. Jeg visste noe, men ikke så mye om det norske samfunnet. Gjennom LINs brobyggerkurs lærte jeg om det norske samfunnet, om barnehager, arbeidsrettigheter og hvordan man søker jobb. Det har vært veldig nyttig for meg, for jeg har også brukt informasjonen jeg har lært hos LIN til å hjelpe andre som trenger det. Jeg føler at det er nyttig å kunne hjelpe andre enn bare meg selv.

Jeg synes også at arbeidet LIN gjør er veldig viktig. Når man ikke vet hva andre organisasjoner som kjemper for inkludering gjør, så kan det høres ut som om det bare er tungt. Det er veldig viktig at man får vite om forskjellige ting som innbyggere i Norge er påvirket av. Det å kunne gi innspill og etterpå få beskjed at den har tatt videre, motiverer og viser at vi blir tatt seriøst. 

Selv startet jeg allerede to måneder etter jeg kom til Norge. Jeg hadde mye tid ved siden av norskundervisning, og jeg ønsket å bruke tiden på noe som var viktig siden jeg hadde ingen venner eller et nettverk. Samtidig slet jeg med å komme meg inn i jobb fordi jeg måtte lære det norske språket. Å starte som brobygger hjalp meg veldig mye. Jeg har fått venner og nettverk, og jeg har lært mye mer om Norge. Nå forstår jeg ganske mye når andre snakker om hva som skjer i samfunnet. 

Noreen som frivillig under lokalvalget. Hun gav informasjon om stemmerett til innvandrerbefolkningen.

Har du noen råd eller oppmuntring til andre innvandrere som ønsker å engasjere seg som frivillig?

-Jeg vil gjerne si at i begynnelsen kan det virke håpløst, fordi det føles litt vanskelig å tilpasse seg i samfunnet. Men det å kunne delta frivillig hjelper veldig mye. Man får ikke bare venner og et nettverk, eller informasjon, men det er også en vei inn i samfunnet, en dør til hvordan man kan integrere seg. Man får erfaringer og en referanse som kan brukes videre når man søker jobb.

Det er også nyttig i privatlivet. Man lærer å være selvstendig og gjøre ting selv uten å måtte vente på andres hjelp, fordi man raskt lærer forskjellige ting om det norske samfunnet. Å være aktiv hjelper både fysisk og mentalt. Derfor synes jeg det er veldig nyttig og viktig å delta i frivillig arbeid.

Ønsker du som LIN-bruker å komme i kontakt med brukerutvalget med tanker, ideer eller innspill? Du kan kontakte dem via e-post: brukerutvalg@linorg.no, eller via telefon på: 483 41 288.

Vil du få historier og nyheter fra LIN?